Badania Tajemniczy Klient dla salonów obuwniczych - od dziś realizuj cele sprzedażowe!
Stan faktyczny
Klient: właściciel salonów sprzedaży obuwia
Ilość salonów sprzedaży: 15
Terytorium: cała Polska
Problemy: systematycznie pogarszające się wyniki sprzedaży, a także
utrata stałych klientów na rzecz konkurencyjnych sieci
Standardy obsługi klienta miały jedynie nieformalny charakter
Cele
Weryfikacja jakości obsługi klienta w salonach sieci
Ocena zadowolenia klientów z wystroju salonów, czystości i porządku oraz
sposobu ekspozycji obuwia;
Analiza wpływu satysfakcji klientów z jakości obsługi na chęć do
odwiedzania salonu po raz kolejny;
Około 10% polepszenie wyników pod względem sprzedaży oraz liczby
klientów po 12 miesiącach od wprowadzenia standardów.
Realizacja
Pierwszym etapem projektowania nowych standardów obsługi były
konsultacje warsztatowe z kadrą kierowniczą sieci, podczas których
przedstawione zostały szczegóły na temat jej specyfiki oraz planów
rozwojowych;
Okazało się, że Klient miał w zamiarze nadać salonom ekskluzywny
charakter;
Oferta sklepów była głównie kierowana do klientów kierujących się
aktualnymi trendami mody na rynku obuwia;
W celu weryfikacji faktycznych oczekiwań klientów, przeprowadzono
badanie ankietowe. Uzyskane wyniki pozwoliły zidentyfikować kluczowe
potrzeby i zastrzeżenia:
Klienci nie odczuwali zainteresowania pracowników ich potrzebami
w zakresie doboru obuwia;
W opinii klientów życzliwość oraz poziom kultury pracowników
znajdowały się na przeciętnym poziomie;
Klienci oczekiwali znacznie większego wsparcia w zakresie doboru
obuwia i podejścia możliwie jak najszybciej pracownika w celu
rozpoznania potrzeb;
Wdrożenie procedur zapisanych w Księdze Standardów;
Realizacja cyklu szkoleń dla kadry pracowniczej, dotyczących
przestrzegania wypracowanych standardów, rozszerzonych o program
motywujący;
Weryfikacja przestrzegania standardów metodą Tajemniczego Klienta.
Przebieg badania Tajemniczy Klient w sklepach z butami
Tajemniczy Klienci w salonach obuwniczych bezpośrednio do
przeprowadzanych wizytach wypełniali elektroniczną ankietę za pomocą
aplikacji mobilnej;
Dokumentacja z wizy była przesyłana automatycznie do Klienta w postaci
zdjęć oraz nagrań audio;
Zamawiający oraz kierownicy salonów mieli możliwość automatycznego
generowania raportów w formie kolorowych wykresów, porównujących wyniki
obserwacji;
Efekty
Spełnienie zakładanych celów pod względem wzrostu sprzedaży oraz liczby
klientów;
Wypracowanie i wdrożenie formalnych standardów, a następie monitoring
ich przestrzegania;
Dostosowanie przez Klienta programu szkoleniowego do potrzeb pracowników
oraz luk kompetencyjnych;
Wypracowanie systemu wynagradzania i premiowania, z uwzględnieniem
wyników sprzedażowych oraz stopnia realizacji wymaganych standardów;