Wskazówki, które udoskonalą każde badanie ankietowe
Jeśli zastanawiasz się, czy istnieją jakieś możliwości, które pozwolą udoskonalić ci badanie ankietowe to musisz wiedzieć, że jest ich mnóstwo. Każda metoda badawcza posiada inne cechy oraz funkcje, które mogą zastosować badacze w swoich badaniach.
Stosuj neutralne słownictwo
Badania ankietowe mogą być kierowane do różnych osób, które będą miały inne cechy. Respondenci mogą się różnić pod względem wieku, płci, ale także pod względem miejsca zamieszkania, poziomu dochodu, zainteresowań, czy poziomu wykształcenia. Ze względu na różnice wśród osób, do których kierowana jest ankieta warto pamiętać, aby stosować proste słownictwo. Nie każda osoba będzie znała pojęcia naukowe i zastosowanie ich może sprawić, że respondent nie zrozumie tego, co na myśli miał badacz zadając to pytanie. Nie używaj także tendencyjnego języka, który skłania respondenta do udzielenia takiej, czy innej odpowiedzi. Pytania powinny wydawać się respondentom neutralne, tak jakby Twoja firma nie miała zdania na ten temat, nie narzucaj osobom udzielającym odpowiedzi swojego zdania, gdyż nigdy nie poznasz ich prawdziwej opinii.
Stwórz opis badania ankietowego
Przeprowadzając badania ankietowe warto pamiętać o wstępie, który powinien być wprowadzeniem do ankiety. Bez względu na to, czy przeprowadzasz badanie internetowe, telefoniczne, czy bezpośrednie powinieneś poinformować respondenta o przewidywanym czasie trwania ankiety oraz o tym co się w niej znajdzie. W ten sposób chętniej zachęcisz odbiorców do wzięcia udziału w badaniu, gdyż tematyka nie będzie dla nich zaskoczeniem. Informacja o czasie także jest istotna, gdyż ważne jest, aby każdy z potencjalnych respondentów wiedział, czy zdąży wypełnić badanie, czy będzie musiał przerwać je w trakcie. Pamiętaj, aby opis ankiety nie był zbyt długi i aby zawrzeć w nim tylko i wyłącznie kluczowe informacje, które mogą mieć znaczenie dla respondentów. Unikaj nieistotnych treści, aby nie przedłużać czasu trwania badania ankietowego.
Twórz krótkie badania ankietowe
Aby nie zniechęcić respondentów do wypełnienia badania stwórz krótką, jasną i przejrzystą ankietę. Z pewnością czas dla osób wypełniających badania jest istotny i nie każdy będzie chciał poświęcić dużo czasu na wypełnienie badania, lecz trzeba to zrozumieć. Warto postawić się w roli respondenta i zastanowić się, jak długo bylibyśmy w stanie wypełniać ankietę na dany temat. Dlatego kluczowe jest, abyś w przypadku tworzenia badania ankietowego zamieścił w nim tylko i wyłącznie niezbędne pytania. Każde pytanie umieszczone w kwestionariuszu powinno być uwzględnione na etapie wyciągania wniosków i analizy. Nie umieszczaj w badaniu przypadkowych pytań, które nie będą użyteczne w dalszym procesie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Respondenci z pewnością docenią to, że szanujesz ich czas oraz to, że ankieta jest treściwa.
W celu ulepszenia badania ankietowego warto zastosować przedstawione wskazówki. Z pewnością respondenci będą chętniej odpowiadali na pytania zadane w treściwym, zrozumiałym badaniu, niż w ankiecie nieprzemyślanej. Pamiętaj, aby poinformować respondenta także o przewidywanym czasie trwania badania, aby wiedział, czy zdąży wypełnić badanie ankietowe.