Market research w budowaniu strategii marketingowej
Budowanie strategii marketingowej nie może obyć się bez dogłębnej znajomości grupy docelowej firmy czyli osób, do których kierowana jest jej oferta. Niestety w wielu przedsiębiorstwach jest ona określana bez solidnych podstaw, na podstawie „burzy mózgów” lub subiektywnie budowanych person. W dzisiejszym konkurencyjnym świecie niezbędna jest jednak dogłębna analiza, którą można wykonać z pomocą market research, czyli badań rynku.
Nie ryzykuj zdając się na przypadek
Określenie wieku, płci oraz stanu cywilnego to za mało, aby zbudować profil docelowego klienta firmy. Niezbędna jest bowiem również znajomość motywów, dla których osoby wybierają konkretne produkty i co nimi kieruje przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Do czego prowadzi nieprawidłowe określenie grupy docelowej? Przede wszystkim do strat finansowych, które wynikają z:
nieprawidłowo budowanej strategii komunikacyjnej i marnowania pieniędzy na nieefektywne działania,
kierowania budżetu na nieefektywne reklamy,
budowania niespójnego wizerunku marki,
kryzysu firmy i obniżenia sprzedaży w długim okresie czasu.
Aby tego uniknąć, niezbędne jest posiadanie twardych danych statystycznych uzyskanych z pomocą market research. To właśnie w oparciu o nie, powinna być budowana długoterminowa strategia marketingowa.
Źródło bezcennej wiedzy marketingowej
Żadna firma nie działa w próżni, dlatego jej działania powinny korespondować z potrzebami klientów. Niezbędne jest więc utrzymywanie z nimi stałego kontaktu i pozyskiwanie opinii na temat produktów i usług. Jak jednak mieć pewność, że uzyskało się rzetelne informacje?
Sprawdzi się tu właśnie market research. Takie badania pozwalają na poznanie opinii klientów na temat:
bieżącego wizerunku marki – jeśli nie są one pozytywne na tle konkurencji, niezbędny może być rebranding,
koncepcji produktów oraz opakowań – sprawdza się przed wprowadzeniem na rynek nowego produktu,
oceny materiałów oraz haseł reklamowych – gdy planowana jest szeroko zakrojona kampania reklamowa, poznanie opinii klientów dzięki market research jest niezbędne, aby sprawdzić jej efektywność na mniejszej próbie osób.
Market research to jak widać podstawowe narzędzie w rękach każdego marketera, pozwala bowiem na zebranie szerokiej wiedzy na temat klientów oraz ich zachowań. Co istotne, takie informacje można pozyskać w łatwy sposób z pomocą nowoczesnych narzędzi oferowanych przez firmę BioStat®, która stworzyła m.in. serwis Badania Opinii służący do przeprowadzania market research na dowolnej próbie panelistów.