Jakość obsługi oczami klienta – czyli ile to wszystko znaczy?
W ciągu ostatnich 12 miesięcy
67% Polaków spotkało się z niemiłymi doświadczeniami pod
względem obsługi klienta. Najczęściej (16% przypadków)
miało to miejsce w salonach telefonii komórkowej, niewiele rzadziej
(15%) w sklepach spożywczych, restauracjach/lokalach
sieci fast food (13%), a także w bankach
(12%) i ośrodkach zdrowia
(11%).
W największej liczbie przypadków na brak życzliwości i niską kulturę
osobistą pracowników zwracają uwagę niezadowoleni klienci sklepów
spożywczych (86%), salonów i butików odzieżowych
(80%), ośrodków zdrowia (79%), a także
hoteli (73%). Konieczność zbyt długiego oczekiwania na
obsługę najczęściej jest natomiast przyczyną rozczarowania w przypadku
ośrodków zdrowia (64%), punktów gastronomicznych
(55%) oraz banków (54%). Zbyt nachalne
metody sprzedaży to zaś problem, na który z największą częstotliwością (55%)
uskarżają się klienci niemiło potraktowani przez firmy z branży
telefonii komórkowej oraz pracowników obsługi stacji benzynowych
(47%).
Aż 67% Polaków całkowicie rezygnuje z usług firmy, w której miało nieprzyjemne doświadczenia z obsługą lub podejmuje decyzję o zmianie placówki w ramach tego przedsiębiorstwa.
W ¾ przypadków konsumenci decydują się zaprzestać korzystania z oferty maksymalnie po dwukrotnym wystąpieniu uchybień w trakcie obsługi (30% już po pierwszym niemiłym doświadczeniu, 44% po drugim). Spośród klientów którzy rezygnują z usług danego przedsiębiorstwa, ponad połowa (52%) nie bierze pod uwagę powrotu, z czego 19% jest o tym zdecydowanie przekonanych. Potencjalną możliwość wybaczenia uchybień, Polacy deklarują w 26% przypadków.
Odsetek Polaków, którzy decydują się podzielić z bliskimi osobami negatywnymi doświadczeniami z obsługą klienta. Rozkład odpowiedzi ze względu na płeć
Jak wykazało nasze badanie
marketingowe, aż 68% Polaków po
nieprzyjemnych doświadczeniach z obsługą decyduje się podzielić
nimi z rodziną bądź znajomymi. W 72% przypadków
dotyczy to kobiet, natomiast znacznie rzadziej
(57%) mężczyzn. Polacy średnio dzielą się
takimi doświadczeniami z czteroma osobami.
Jednakże, wysoki poziom jakości obsługi to nie tylko utrzymanie
klientów, ale również możliwość zwiększenia marży. Aż 50%
badanych Polaków deklaruje, że jest w stanie wydać więcej za
produkt, jeśli procesowi jego sprzedaży towarzyszy znacznie
wyższa (o co najmniej 40%) jakość obsługi.
46% spośród nich wyraża gotowość zapłacenia
od 4% do 10% więcej. Nieco rzadziej (32%)
konsumenci wskazują natomiast, że są gotowi ponieść koszta
wyższe o 11-20%.