Jako przedsiębiorcy, bez względu na to czy oferujemy konkretny produkt czy usługę należy wiedzieć, że zdobycie zaufania klienta jest jednym z ważniejszych i trudniejszych wyzwań dla przedsiębiorcy. Dzieje się tak, ponieważ rynek oferuje nam szereg alternatywnych rozwiązań i w każdej branży istnieje bardzo duża konkurencja. W zależności od tego, czy mówimy o partnerstwie handlowym, czy o relacji konsument-przedsiębiorstwo zaufanie wypracowuje się nieco inaczej. Dla partnerów handlowych zaufanie opiera się na trzech podstawowych formach:
Zaufanie odstraszające - jego sednem jest zdobywanie zaufania poprzez możliwie szeroko pojęte kary w przypadku nie wywiązania się z umowy. Polega to na zdobyciu zaufania poprzez odstraszanie od niewłaściwych praktyk biznesowych.
Zaufanie polegające na identyfikacji - polega na empatii w relacji biznesowej. Wspólne wartości identyfikują cele oraz potrzeby biznesowe.
Zaufanie które opiera się na wiedzy - związane z wiedzą oraz doświadczeniem własnym albo innych partnerów.
W przypadku zdobywania zaufania w relacji konsument-przedsiębiorstwo sytuacja wygląda nieco inaczej. Głównym powodem tych różnic jest fakt, że przedsiębiorstwo posiada dużą przewagę nad jednostką, bądź grupą. Przewaga dotyczy zarówno finansów, informacji jak i jest to również przewaga techniczna. Ta niesymetryczność wymaga dużego zaufania konsumenta wobec przedsiębiorcy. Takie transakcje są obwarowane dużym współczynnikiem nieufności. Każda transakcja zarówno produktu jak i usługowa, w tym momencie opiera się na zaufaniu, że przedsiębiorstwo nie wykorzysta danej jednostki bądź grupy. Jak więc go zdobyć?
Dobrze zaprezentuj swoją firmę.
Wielu przedsiębiorców robi duży błąd, uważając, że klient kontaktuje się z jego firmą tylko aby nabyć dane dobro bądź usługi, a nie interesuje go wnętrze firmy. Dobrze zaprezentowana firma może wywrzeć pozytywne wrażenie i wzbudzić zaufanie klienta, przez co wróci on chętniej do Twojej firmy z pozytywnym wspomnieniem. Zwróć uwagę na logo, kontakt, numer konta, siedzibę ale też na misję i tradycje firmy.
Zadbaj o referencje.
Pochwal się wszystkim co zrobiłeś aby udoskonalić swoją firmę. Oznacza to zdobyte certyfikaty, informacje o szkoleniach bądź kursach na których byłeś sam, bądź uczestniczyli w nich Twoi pracownicy. Warto zaznaczyć również swoją przynależność do danych organizacji lub pochwalić się nagrodami branżowymi, to również wzbudza zaufanie klienta.
Zadbaj o rekomendację.
To w jaki sposób inni postrzegają Twoją firmę lub się o niej wypowiadają jest bardzo ważne. Postaraj się wcielić w rolę konsumenta, on bardzo często przed tym zanim zdecyduje się na Twoją ofertę zapyta znajomych bądź będzie czytał opinie na jej temat. W taki właśnie sposób zdobywa zaufanie do Ciebie i może to być kluczowe w podjęciu decyzji.
Zbuduj wartościowe portfolio klientów.
Nie bój się informować, z kim Twoja firma współpracowała. Jeżeli masz się czym pochwalić i Twoje relacje biznesowe, były na wysokim poziomie z szanowanymi i znanymi przedsiębiorcami, powiedź o tym. Na potencjalnym kliencie zrobi to duże wrażenie i wzbudzi zaufanie.
Wszystkie powyższe czynniki kształtują zaufanie Twojego klienta, a więc warto o nie zadbać, ze względu na jego ogromny wpływ na możliwe zyski oraz rozwój Twojej firmy. Pamiętaj! Klient który Ci ufa, będzie do Ciebie wracał, a lojalny klient to skarb.