Badania marketingowe to nieodłączna część działań przedsiębiorstwa, która zyskała swoją popularność w ubiegłych latach. Badania te służą do uzyskania wiedzy na temat usytuowania firmy, bądź marki, a także do poznania preferencji, oczekiwań, gustów oraz zapotrzebowań klientów. Dzięki przeprowadzanym badaniom przedsiębiorcy wiedzą w jaki sposób poprawić pozycję przedsiębiorstwa. Dzięki takiej wiedzy firmy mogą przygotowywać strategie marketingowe, które pozwolą być stale przed konkurentami.
Cel badań marketingowych
Głównym celem badań marketingowych jest zbieranie informacji, analizowane danych oraz wyciąganie wniosków dla przedsiębiorstw, dzięki którym będą posiadali niezbędne informacje do podejmowania decyzji. Takie problematyczne decyzje mogą dotyczyć: produktów, reklamy, promocji produktów, funkcjonowania firmy, a także polityki cenowej. Dzięki uzyskanej wiedzy przedsiębiorcy będą mogli ulepszyć asortyment przedsiębiorstwa, czy poznać motywy wpływające na zmiany w podaży.
Badania marketingowe w dwóch grupach
Badania marketingowe możemy podzielić na dwie grupy: badania jakościowe i ilościowe. Badania ilościowe odpowiadają na pytania: „kto”, „jak często”, „ile” i pokazują powszechne trendy. Z kolei badania jakościowe udzielają odpowiedzi na pytania: „po co”, „dlaczego” i udzielają informacji o przyczynach obserwowanych tendencji. Badania jakościowe i ilościowe mogą się także wzajemnie uzupełniać, lecz zależy to od badania. Wybór techniki badawczej zależy od specyfiki danego badania i dostosowywana jest indywidualnie do każdego projektu.
Do badań marketingowych o charakterze jakościowym zaliczamy: wywiady indywidualne, dyskusje grupowe, analizy SWOT, a także case study (tzw. studia przypadku).
Do badań marketingowych o charakterze ilościowym zaliczamy: bezpośrednie ankiety w wersji papierowej (PAPI), ankiety telefoniczne wykorzystujące programy komputerowe (CATI), badania internetowe (CAWI), a także badania ankietowe wspomagane komputerowo (CAPI).
Pozytywne strony badań marketingowych
Badania marketingowe są wartościowym źródłem informacji dla przedsiębiorców, gdyż pomagają w podjęciu trudnych decyzji, a co więcej mogą zaważyć na losach firmy. Dużym atutem badań marketingowych jest pozwolenie przedsiębiorcom na poznanie obecnie działających mechanizmów , które kierują danym rynkiem, czy sektorem gospodarczym. Badania są kompletne i w pełni obrazują obecną sytuację. Właściciele firm mogą także poznać opinie klientów o ich produktach, czy też usługach. Co więcej, mogą dowiedzieć się, jakie produkty są najbardziej popularne oraz co na to wpływa, dzięki czemu będą mogli w pełni rozwijać swój asortyment zgodnie z oczekiwaniami i preferencjami konsumentów. Takie działania pomogą uzyskać lepszy dostęp do potencjalnych klientów oraz zdobyć przewagę nad firmami konkurencyjnymi.
Przedstawione cele, podziały i zalety badań marketingowych pozwalają lepiej zaznajomić się z tematem badań marketingowych. Badania dają wiele korzyści, które w sposób pozytywny wpływają na rozwój przedsiębiorstw.