6 szybkich wskazówek, jak poprawić wskaźnik odpowiedzi na ankietę online
Twoim celem jest zebranie opinii klientów, które pozwolą Ci ulepszyć Twój produkt, usługę, czy też markę. Jednak nabywcy nie zawsze muszą mieć czas na wypełnienie Twojej ankiety online. Dlatego warto skorzystać z najlepszych wskazówek na temat ankiet internetowych – jak poprawić wskaźnik odpowiedzi?
Spraw, aby ankieta online była jak najkrótsza
Przemyśl dokładnie swoją ankietę. Zawieraj w niej tylko te pytania, na które koniecznie musisz uzyskać odpowiedź. 5-10 pytań to najlepszy sposób, w jaki możesz stworzyć ankiety online. Jednym ze sposobów, aby to osiągnąć jest wybranie konkretnego tematu ankiety internetowej, np. konkretnego wydarzenia lub promocji oraz skupienie się na nim. Zawieranie i łączenie kilku tematów w jednym badaniu z pewnością obniży wskaźnik uzyskiwanych odpowiedzi zwrotnych, a także sprawi, że osoby wypełniające ankietę będą rozkojarzone.
Poinformuj odbiorców o przewidywanym czasie
Jeśli powiesz odbiorcom ile jest pytań w ankiecie oraz jaki jest szacowany czas jej trwania, to będą wiedzieli czego się spodziewać. Dodawanie pytań zwiększa czas trwania ankiety online, co powoduje, że wskaźnik wypełnienia badań wyraźnie spada. Uprzedzając pytania informacją na temat szacowanego czasu, upewniasz odbiorców, że Twoja ankieta nie zajmie im zbyt wiele czasu.
Zadawaj jasne i proste pytania
Im dłużej ktoś czyta pytanie, które powoduje, że zatrzymuje się w trakcie lub zmusza go do ponownego przeczytania, tym mniej prawdopodobne jest, że dokończy ankietę. Poproś współpracownika lub znajomego, aby przeczytał Twoje pytania i upewnił się, że są tak jasne i zwięzłe, jak to tylko możliwe. Staraj się także stosować proste słownictwo, aby każdy wypełniający ankietę wiedział, co oznacza dane pytanie i wiedział jak na nie odpowiedzieć.
Odwołuj się do wyników ankiety online
Przypomnij swoim odbiorcom, że poważnie traktujesz ich opinie. Wprowadzasz nowy program w oparciu o otrzymane informacje zwrotne? Poinformuj swoich klientów i członków o tym, że jest to wynik ich opinii w swoim newsletterze lub na Facebooku, Instagramie, czy Twitterze. Dzięki temu osoby wypełniające ankiety online będą wiedziały, że ich czas poświęcony na wypełnienie badania nie poszedł na marne. Wpłynie to pozytywnie na wskaźnik otrzymywanych odpowiedzi w kolejnych ankietach.
Nadaj markę swojej ankiecie online
Umieść logo i kolory swojej marki na ankiecie i zaproszeniu do wypełnienia ankiety online, aby odbiorcy od razu wiedzieli, że nie jest to przypadkowa ankieta - pochodzi ona od Twojej organizacji, którą znają i której ufają klienci. Niewątpliwie wpłynie to na ilość wypełnionych badań od początku do końca.
Podziękowania za wypełnioną ankietę online
Twoi klienci właśnie wyświadczyli Ci przysługę: poświęcili trochę czasu i wypełnili Twoją ankietę online. Teraz możesz oferować jeszcze lepsze produkty i usługi. Serdeczne podziękowanie na stronie jest jak najbardziej na miejscu; ponadto klienci, którzy czują się docenieni, chętniej wezmą udział w kolejnej ankiecie!
Przeprowadzenie takiej ankiety online sprawi, że uzyskasz wysoki wskaźnik odpowiedzi zwrotnych. Zebrane dane z pewnością posłużą Ci do wprowadzania dobrych zmian w przedsiębiorstwie. Jeśli nie wiesz jak przeprowadzić badanie warto skorzystać z usług Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®. Eksperci posiadają 17-letnie doświadczenie i profesjonalnie opracowują każdą ankietę.