Badania Tajemniczy Klient w agencjach turystycznych i biurach podróży
Stan faktyczny
Klient: agencja turystyczna pośrednicząca w organizacji zakwaterowania,
wyżywienia oraz miejskich wycieczek
Ilość punktów usług: 1
Obszar działalności: miasto powyżej 500 tys. mieszkańców
Problemy: spadek odsetka sfinalizowanych usług w stosunku do liczby
zapytań telefonicznych i e-mailowych,
Cele
Dokonanie oceny umiejętności rozpoznawania potrzeb klienta przez
pracowników
Wypracowanie standardów obsługi klienta z uwzględnieniem zróżnicowania
klientów
Realizacja
Badania zostały przeprowadzone metodą tajemniczego klienta, polegającą
na telefonicznym i e-mailowym kontakcie się z pracownikami firmy
usługowej w celu zapoznania się z ofertą;
Każdy z 8 tajemniczych klientów w agencjach turystycznych reprezentował
odrębną kategorię, charakteryzującą się określonymi potrzebami,
preferencjami i zainteresowaniami w zakresie usług turystycznych;
Na podstawie reakcji pracowników na pytania tajemniczych klientów w
agencjach turystycznych dokonana została ocena umiejętności
rozpoznawania potrzeb klienta przez pracowników;
W odniesieniu do poszczególnych typów klientów – w toku spotkania
warsztatowego z Zamawiającym – wypracowano odpowiednie standardy obsługi
klienta;
Standardy obsługi klienta zostały sporządzone w wersji pisemnej i
rozdysponowane wśród pracowników.
Efekty
Nastąpił wzrost odsetka sfinalizowanych transakcji w stosunku do liczby
zapytań (w perspektywie 5 miesięcy – o 13%;
Nieoczekiwanym pozytywnym efektem okazało się skrócenie czasu
finalizacji transakcji;
Nastąpił wzrost liczby zapytań, po kampanii reklamowej, w której
wykorzystano wypracowane w czasie badań standardy komunikacji,
uwzględniające potrzeby określonych kategorii klientów;
Zastosowanie odpowiednich - wypracowanych w czasie badań – standardów
komunikacji z określonym typem klientów w kampanii reklamowej
spowodowało znaczący wzrost liczby zapytań;
Wzrost liczby klientów zainteresowanych usługami oraz wzrost odsetka
sfinalizowanych transakcji w stosunku do liczby zapytań pozwolił
zwiększyć terytorialny zasięg działalności agencji oraz zatrudnić dwóch
dodatkowych pracowników.